עוסק מורשה הינו בעל עסק בישראל. אין גבול להכנסות ולרווחים שיכול להפיק (לעומת עוסק פטור שיש לו תקרת הכנסות)
עוסק מורשה חייב לפתוח תיקים עצמאיים במע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.
נעבור כעת מול כל אחת משלושת הרשויות ונראה מה צריך לדעת:
מע"מ (מס ערך מוסף):
- עוסק מורשה חייב לשלם מע"מ על הכנסותיו. נכון לשנת 2023 אחוז המע"מ 17%.
זאת אומרת שאם רציתם לחייב את הלקוח ב-100 ₪ תצטרכו לשלם למע"מ 17 ₪ ותשארו רק עם 83 ₪.
במקרה זה תחייבו את הלקוח ב-117 ₪ ותשארו עם 100 ₪ אצלכם. - עוסק מורשה זכאי לקזז מע"מ על ההוצאות שלו.
כנגד חשבונית מס שקיבל כהוצאה בעסק העוסק יוכל לקבל בחזרה את סכום המע"מ ששילם. - כל תקופה (לרוב כל חודשיים) תהיה התחשבנות מול מע"מ והעוסק יצטרך לדווח על כל הכנסותיו, סכום המע"מ שבגין ההכנסות וסכום המע"מ שבהוצאות. את היתרה יצטרך לשלם או לקבל החזר ממע"מ.
לדוגמא:
הכנסות – 1000
מע"מ על הכנסות – 117
מע"מ על הוצאות – 50
סכום המע"מ לתשלום – 67 - תדירות הדיווח: מרבית העוסקים נדרשים לדווח ולשלם למע"מ אחת לחודשיים. כל חודש אי זוגי. לדוגמא – עבור חודשים ינואר-פברואר הדיווח יהיה בחודש מרץ.
עוסק מורשה שההכנסות שלו מעל 1.5 מיליון שח בשנה יהיה מחוייב בדיווח כל חודש.
ישנם עוד כמה סיבות לדיווח חד חודשי אך הן נדירות. - עד איזה תאריך חייבים לדווח מע"מ?
יש לדווח עד ה-15 לחודש אי זוגי. מי שמשלם באינטרנט (כרטיס אשראי או הוראה לחיוב החשבון) יכול לדווח ולשלם עד ה-19 לחודש.
מס הכנסה:
- לצרכי מס הכנסה אין הבדל בין עוסק מורשה לפטור. אתה עסק לצרכי מס הכנסה.
- אישור ניהול ספרים וניכוי מס במקור. מה זה?
כעיקרון – כל פעם שלקוח משלם לך הוא מחויב לבדוק ולשלם לפי האישור ניכוי מס במקור שמופק לך. האישור הזה אומר שעל כל תשלום הלקוח שלך צריך להוריד לך אחוז מסוים ואותו להעביר למס הכנסה על חשבון המס השנתי שלך. זה בעצם נשמר לך כיתרת זכות בהתחשבנות מול מס הכנסה.
בשנה הראשונה לפעילות של עוסק לרוב נקבע 5% ניכוי מס במקור. לאחר הגשת הדוח השנתי הראשון ניתן לקבל פטור מניכוי מס במקור. כדאי שיהיה פטור. - מקדמות מס הכנסה.
יש לשלם מקדמות מס הכנסה על חשבון המס הצפוי להיות משולם בסוף השנה.
הרו"ח יכול לקבוע את אחוז המקדמות לפי חישוב. ניתן גם להחליט שלא משלמים כלל.
אם ייקבע אחוז מקדמות אז הדרך לתשלום היא להכפיל את אחוז המקדמות במחזור ההכנסות. לדוגמא: הכנסות 10,000 ₪ ו-2% ניכוי במקור, אז יש לשלם 200 ₪.
את המקדמות יש לשלם כל חודשיים עד ה-15 לחודש אי זוגי. ביחד עם המע"מ.
אם משלמים דרך האינטרנט אפשר עד ה-19 לחודש.
נדיר שיהיו מקדמות חד חודשיים. זה לבעלי מחזור גבוה (בדומה למע"מ). - התחשבנות עם מס הכנסה: ההתחשבנות הסופית תהיה רק בדוח השנתי. שם ייקבע הסכום הסופי של המס שצריך לשלם ותעשה התחשבנות מול המקדמות והניכוי במקור ששולמו במהלך השנה. התוצאה תהיה או סכום לתשלום או סכום להחזר.
על כל סכום מצטרפים ריבית והפרשי הצמדה. אז כדאי לשלם קצת יותר. - במידה ויש לך גם עבודה כשכיר\ה אז צריך לחשב את המס על כל ההכנסות ביחד ועל זה לשלם מקדמות.
- דוח שנתי – עד ה-31 למאי של השנה שחלפה צריך להגיש למס הכנסה דוח שנתי על כל ההכנסות מכל מקור שהוא. למי שמיוצג על ידי רואה חשבון יש אורכות וניתן להגיש מאוחר יותר. אך לא מומלץ לדחות.
- הדוח השנתי הוא על הכנסותיך והכנסות בן\בת הזוג ביחד. זאת אומרת שאם את\ה נשוי\אה יש להגיש גם את ההכנסות של הבעל\אישה במסגרת הדוח השנתי.
חישוב במס יעשה בנפרד, אבל חייבים להגיש ביחד. - הצהרת הון – למרבית העסקים בשנת הדיווח הראשונה תגיע דרישה להצהרת הון.
זהו דוח על כל הנכסים וההתחייבויות שיש לכם (וגם לבן\בת הזוג שלכם). אין להקל דעת בדוח הזה שכן הוא משמש את מס הכנסה והרשות להלבנת הון למעקב ואיתור הון שחור ולא חוקי. להתייעץ איתי.
לאחר הגשת הצהרת הון ראשונה, כל 4-5 תגיע דרישה להצהרת הון נוספת. תעשה בדיקה על ההפרשים ותצטרכו להסביר במידה ויראו גידול\קיטון משמעותי בהון שלכם. לא לדאוג. אני פה ללוות אתכם בתהליך.
ביטוח לאומי:
- צריך לפתוח תיק לביטוח לאומי – מגישים טופס 6101.
- ישנן 2 הגדרות חשובות שצריך לדעת בביטוח לאומי: עצמאי, ועצמאי שאינו עונה להגדרה.
- אם הצפי למעט שעות ומעט רווחים בעסק אז כדאי לבקש להיות עצמאי שאינו עונה להגדרה. במצב זה לא תשלמו ביטוח לאומי ודמי בריאות על הכנסותיכם כעצמאיים. יש להתייעץ עם איש מקצוע בנושא.
- עצמאי – מי שאינו עצמאי שאינו עונה להגדרה…. ישלם ביטוח לאומי ודמי בריאות על רווחיו מהעסק. בין 6%-18% בהתאם לגובה הרווחים.
- קחו בחשבון שכל אזרח ישראלי מעל גיל 18 חייב במינימום תשלום ביטוח לאומי ודמי בריאות גם אם אינו עובד. סביב 200 ₪ בחודש.
חריג לזה – עקרת בית. בתנאים מסוימים אינה חייבת כלל ביטוח לאומי.
הוראות ניהול ספרים – אילו מסמכים צריך \ אפשר להפיק:
לכל מקצוע כעקרון יש חוקים והוראות משלו ולכל תחום אתן את הדגשים שלו במהלך הייעוץ.
בכללי:
- הצעת מחיר – בשלב הראשוני מול הלקוח. לא מחייב אתכם בשום דבר חשבונאי או מיסויי. מסמך פנימי בלבד.
- חשבונית עסקה – עשיתם עבודה וטרם קיבלתם כסף. תוציאו חשבונית עסקה ותחכו לתשלום. זהו מסמך שלא מחייב אתכם במע"מ ומהווה מעין דרישת תשלום.
- דרישת תשלום – כמו חשבונית עסקה.
- תעודת משלוח – מעיד על משלוח\קבלה של סחורה. אם אתם מוכרים מלאי עיסקי אז אתם חייבים להגיש תעודת משלוח כשביצעתם את המשלוח. לא מסמך המחייב במע"מ.
- חשבונית מס – מעיד על ביצוע העיסקה ומחייב אתכם במע"מ. תצטרכו לשלם על זה מע"מ.
- חשבונית מס\קבלה – מעיד על ביצוע עסקה וגם קבלה של כסף. לנותני שירותים מומלץ להוציא רק מסמך זה לחיוב במע"מ, ורק לאחר שקיבלו כסף.
- קבלה – מעיד על קבלה של כסף אך לא על עסקה. כל פעם שאתם מקבלים כסף אתם חייבים להוציא קבלה בסמוך\מיד. אם למשל הוצאתם חשבונית מס ורק לאחר זמן מה קיבלתם כסף אז תוציאו את המסמכים בנפרד.
עוד דוגמא לקבלות שתוציאו: מקדמות מלקוחות, פקדונות מלקוחות. - חשבונית מס זיכוי – במידה ולאחר מו"מ החלטתם להחזיר ולזכות את הלקוח בסכום מסוים תוכלו להוציא חשבונית מס זיכוי ולהחזיר ללקוח כסף\מוצר\שירות. מסמך זה יקטין את סכום המע"מ שתצטרכו לשלם.
זה לא ביטול מלא של חשבונית. לביטול מלא יש חוקים אחרים. דברו איתי ואסביר. - אילו פרטים צריך שיופיעו על המסמכים שלכם:
שם העסק (אפשר גם כינוי), שם העוסק (השם המלא שלכם), ע.מ (זהו מספר עוסק המורשה שלכם) = ת.ז שלכם. תאריך, פרטים. - הפקת מסמכים דיגיטלית \ ידנית.
אין חובה על הפקת מסמכים דיגיטליים אך אני ממליץ על כך.
יש המון תוכנות להנהלת חשבונות שתוכלו להשתמש וזה יקל עליכם את השימוש והמעקב (גם עליי).
אם בכל זאת אתם רוצים לעבוד ידנית אז תלכו לבית דפוס ובקשו שיפיקו לכם פנקסים ידניים לפי הצורך (הצעת מחיר, חשבוניות עסקה, חשבוניות מס , קבלות וכו'). - הנהלת חשבונות – איך מעבירים את החומר.
ההמלצה שלי היא להשתמש בתוכנה\אפליקציה דיגיטלית לרישום ההכנסות ואת ההוצאות לצלם ולהעביר אלי.
ניתן גם להעביר אלי את ההוצאות פיזית פעם בחודשיים. אבל ההמלצה להעביר כל שבוע-שבועיים או אפילו כל פעם שאת מגיעה להוצאה.
הוצאות מוכרות:
- אתם משלמים מס על הרווחים בעסק. רווח זה הכנסות פחות הוצאות. אילו הוצאות? החוק קובע כי רק הוצאה ששימשה בייצור הכנסה תהיה מוכרת. מה זה אומר?
- כל מה שעלה לכם כדי להרוויח.
- עלות ישירה של המוצר \ שירות שאתם נותנים.
- עלות עקיפה – פה הרשימה ארוכה ויש להתייעץ עם איש מקצוע כדי להבין. דוגמאות נפוצות: הנהלת חשבונות, חשמל, דלק, שכירות, רכב, אינטרנט, טלפון, סלולר, כיבודים, השתלמויות, משרדיות, ציוד ורכוש קבוע ועוד ועוד…
- כדי שההוצאה תהיה מוכרת חייב להיות תיעוד שלה בהנהלת החשבונות של העסק.
- ההוצאה צריכה להיות לרוב חשבונית מס (מקור) או אם העסקה הייתה מול עוסק פטור (או מלכ"ר) אז קבלה תספיק.
חשוב!!! – לא הזמנה\חשבונית עסקה\תעודת משלוח\חשבון – – רק חשבונית מס (מקור)!!! - על גבי ההוצאה צריך שיופיע באופן ברור: השם שלכם, תאריך, מה נקנה, שם הספק, ע.מ שלו וכו'.
- הנהלת חשבונות – איך מעבירים את החומר.
ההמלצה שלי היא להשתמש בתוכנה\אפליקציה דיגיטלית לרישום ההכנסות ואת ההוצאות לצלם ולהעביר אלי. לאחר מכן יש לשמור את המסמכים אצלכם בקלסר למשך 7 שנים.
ניתן גם להעביר אלי את ההוצאות פיזית פעם בחודשיים.
עוד כמה הגדרות חשובות:
- מחזור \ הכנסות – כל הכספים שקיבלתם מלקוחות. בעצם מסכמים את כל הקבלות שהוצאתם ללקוחות. זה המחזור\הכנסות שלכם.
- רווח = הכנסה חייבת במס = הכנסות פחות הוצאות!
- נישום – ככה מס הכנסה קוראים לכם. נישום = אדם לצרכי מס הכנסה.
- עוסק – ככה מע"מ קוראים לכם.
- מבוטח – ככה ביטוח לאומי קוראים לכם.