עוסק פטור

עוסק פטור זה עסק לכל דבר ועניין. זה אומר שאת\ה עסק בעיני הרשויות.

המילה פטור מתייחסת אך ורק למע"מ. את\ה לא פטור ממס הכנסה, ביטוח לאומי ומס בריאות.

ישנן 3 רשויות עיקריות שצריך להתייחס אליהן כשפותחים עוסק פטור: מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי.

מע"מ

  1. עוסק פטור לא חייב לשלם מע"מ על ההכנסות (מחזור) שלו והוא גם לא יכול לקזז מע"מ על ההוצאות שלו.
  2. בשנת 2023 תקרת עוסק פטור עומדת על 107,692 ₪ (סביב 108 אלף ₪) בשנה. בשנת 2024 התקרה עולה ל-120,000 ₪.
  3. זה אומר שאם ההכנסות גדולות מהתקרה אז כבר אי אפשר להיות עוסק פטור והופכים להיות עוסק מורשה.
  4. קודם כל פותחים במע"מ. צריך להמציא צילום תעודת זהות + ספח (גם של בן\בת הזוג).
    צילום רישיון נהיגה
    אישור ניהול חשבון בנק ו\או צילום שיק מבוטל.
  5. אפשר לפתוח גם לבד או עם איש מקצוע (רואה חשבון, יועץ מס וכדומה).
  6. צריך להגדיר במע"מ את תיאור פעילות העסק.
  7. צריך לתת מחזור שנתי משוער. הערכה. לא חייב להיות מדויק, אבל לא מעל 108 אלף כמובן.
  8. עוד כמה פרטים וזהו. נפתח לכם התיק במע"מ.
  9. יש כמה עסקים שאסור להם להיות עוסק פטור. מקצועות חופשיים כגון: הנדסאי, אדריכל, מהנדס ועוד ועוד. צריך וכדאי להתייעץ עם איש מקצוע.
  10. צריך להגיש פעם בשנה (עד סוף ינואר) "הצהרת עוסק פטור" למע"מ על ההכנסות שלכם בשנה החולפת.

מס הכנסה

  1. לאחר שפתחתם במע"מ יש לפתוח תיק במס הכנסה.
  2. צריך לקחת בחשבון שאם יש לכם גם הכנסות מעבודתכם כשכירים אז יכול להיות שתצטרכו לשלם גם מס הכנסה על הרווחים שלכם מהעסק.
  3. הכנסה במס הכנסה היא הרווח של העסק ולא המחזור… זה אומר שאתם (אולי) תשלמו מס הכנסה על הרווח שלכם ולא על ההכנסות (מחזור) שלכם.
  4. גם פה צריך להצהיר על המחזור (הכנסות) המשוער.
  5. צריך לקחת בחשבון שתצטרכו לשלם מקדמות למס הכנסה בהתאם להכנסות החייבות במס שלכם מכל המקורות (שכיר ועצמאי ביחד). התשלום מגיע בצורת מקדמות חודשיות על חשבון המס השנתי. לאחר הדוח השנתי תתבצע התחשבנות סופית מול מס הכנסה.
  6. פעם בשנה, עד ה-31.5 של השנה העוקבת צריך להגיש דוח שנתי על סך כל הכנסותיך מכל מקור שהוא. גם של בן\בת הזוג שלך.

ביטוח לאומי

  1. צריך לפתוח תיק לביטוח לאומי – מגישים טופס 6101.
  2. ישנן 2 הגדרות חשובות שצריך לדעת בביטוח לאומי: עצמאי, ועצמאי שאינו עונה להגדרה.
  3. אם הצפי למעט שעות ומעט רווחים בעסק אז כדאי לבקש להיות עצמאי שאינו עונה להגדרה. במצב זה לא תשלמו ביטוח לאומי ודמי בריאות על הכנסותיכם כעצמאיים. יש להתייעץ עם איש מקצוע בנושא.
  4. עצמאי – מי שאינו עצמאי שאינו עונה להגדרה…. ישלם ביטוח לאומי ודמי בריאות על רווחיו מהעסק. בין 6%-18% בהתאם לגובה הרווחים.
  5. קחו בחשבון שכל אזרח ישראלי מעל גיל 18 חייב במינימום תשלום ביטוח לאומי ודמי בריאות גם אם אינו עובד. סביב 200 ₪ בחודש.
    חריג לזה – עקרת בית. בתנאים מסוימים אינה חייבת כלל ביטוח לאומי.

הוראות ניהול ספרים – אילו מסמכים צריך \ אפשר להפיק:

  1. קבלה: כל פעם שמקבלים כסף צריך להוציא קבלה. זהו המסמך המעיד גם על ההכנסות של עוסק פטור.
    מה צריך להופיע על גבי הקבלה: מספר אסמכתא, השם שלך, תעודת זהות שלך, תאריך, שם המשלם ומענו, סכום התקבול, מהות התשלום (על מה שילם), חתימה, אמצעי התשלום ופרטיו, זמן פרעון וכדומה,
  2. הזמנה – לקוח המזמין מכם שירות\מוצר. יש לרשום מספר סידורי, תאריך, שם המזמין ומענו, תיאור השירות\מוצר. זהו לא מסמך מחייב בהנהלת חשבונות ולא מעיד על הכנסה בעסק.
  3. חשבון \ חשבונית עסקה – אלו לא מסמכים מחייבים גם כן. דומים ל"הזמנה". מעידים על תיעוד עסקה. זוהי בעצם "דרישת תשלום" ללקוח. לרוב יוצא ללקוח על פי בקשתו כדי שיהיה תיעוד לעסקה שטרם שולמה (מכירה בהקפה).
  4. ישנם עוד סוגי מסמכים \ תיעוד שיכולים להידרש לפי סוג העסק (תעודת משלוח, ספר פדיון יומי, קופה רושמת, ספר תנועות מלאי וכו' וכו' (יש הרבה)). יש להתייעץ עם איש מקצוע לפני פתיחת העסק.הוצאות מוכרות:
  1. אתם משלמים מס על הרווחים בעסק. רווח זה הכנסות פחות הוצאות. אילו הוצאות? החוק קובע כי רק הוצאה ששימשה בייצור הכנסה תהיה מוכרת. מה זה אומר?
  2. כל מה שעלה לכם כדי להרוויח.
  3. עלות ישירה של המוצר \ שירות שאתם נותנים.
  4. עלות עקיפה – פה הרשימה ארוכה ויש להתייעץ עם איש מקצוע כדי להבין. דוגמאות נפוצות: הנהלת חשבונות, חשמל, דלק, שכירות, רכב, אינטרנט, טלפון, סלולר, כיבודים, השתלמויות, משרדיות, ציוד ורכוש קבוע ועוד ועוד…
  5. כדי שההוצאה תהיה מוכרת חייב להיות תיעוד שלה בהנהלת החשבונות של העסק.
  6. ההוצאה צריכה להיות לרוב חשבונית מס (מקור) או אם העסקה הייתה מול עוסק פטור (או מלכ"ר) אז קבלה תספיק.
    חשוב!!! – לא הזמנה\חשבונית עסקה\תעודת משלוח\חשבון – – רק חשבונית מס (מקור)!!!
  7. על גבי ההוצאה צריך שיופיע באופן ברור: השם שלכם, תאריך, מה נקנה, שם הספק, ע.מ שלו וכו'.

עוד כמה הגדרות חשובות:

  1. מחזור \ הכנסות – כל הכספים שקיבלתם מלקוחות. בעצם מסכמים את כל הקבלות שהוצאתם ללקוחות. זה המחזור\הכנסות שלכם.
  2. רווח = הכנסה חייבת במס = הכנסות פחות הוצאות!